Studio Voorbereiding

0

16 maart tot 1 april ben ik in Los Angeles om daar met Celine Cairo haar debuutplaat op te nemen. Voor mij is dit de grootste en belangrijkste studio-ervaring tot nu toe. In deze serie wil ik met jullie delen hoe ik naar dit punt toegewerkt heb en wat mijn ervaringen zijn wanneer het rode lampje aan gaat.

Het begint allemaal met een goede voorbereiding. Hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit jezelf haalt in de korte tijd dat je in de studio zit. Welke voorbereidingen tref je wat betreft techniek, creativiteit, sound en zelfvertrouwen. Moet je je kapot studeren of juist helemaal blanco binnenkomen?

Sound

Probeer van tevoren te bedenken wat voor sound elk nummer nodig heeft. Welke bas ga je gebruiken? Kies het juiste instrument voor de muziek. De bas, effectpedalen, plectrums, snaren, alles heeft invloed op je sound. Weet dus waarom je iets kiest. Mocht je nog niet goed weten wat voor muziek je gaat opnemen, neem dat zoveel mogelijk mee. Laat de producer meedenken over je sound.
Mocht je maar één bas hebben, zorg dat je deze dan binnenste buiten kent. Weet wat alle mogelijkheden zijn op het gebied van sound. Ik kon voor de studio in L.A. helemaal geen bas meenemen vanwege douanerisico’s (lang verhaal). Ik wist dat er in de studio een Fender Precision stond, dus ik wist min of meer wel wat ik kon verwachten.

Playlists maken

Je kan eindeloos met woorden uitleggen hoe je wil dat iets klinkt maar één audiovoorbeeld kan meteen alles duidelijk maken. Dus maak playlists van je referenties en associaties. Hoe wil je dat je instrument klinkt? Wat voor partij moet het zijn? Interessante sounds, structuren, lyrics en producties. Neem alles mee naar de studio zodat je luistervoorbeelden hebt. Soms kan het helpen om per nummer een playlist te hebben zodat je een goed palet kan vormen. Wees niet bang dat je muziek gejat zal klinken. Je bent een ander mens en je werkt met andere mensen die ook allerlei associaties hebben dus het zal sowieso anders klinken.

Het rode lampje

Wanneer je nog niet veel ervaring hebt met het opnemen in een studio kan het zijn dat het ‘record’-lampje je behoorlijk nerveus maakt. ‘Nu moet het goed’, ‘dit wordt voor altijd vastgelegd’ en ‘iedereen gaat dit horen’ waren gedachtes die vroeger door mijn hoofd spookten terwijl ik mijn partij aan het inspelen was. Het gevoel dat het definitief is zet een aanzienlijke druk op je.

En daarna komt het moment dat je terug gaat luisteren wat je zojuist hebt ingespeeld, wat ongeveer hetzelfde is als je eigen stem terug horen of jezelf in een vakantievideo zien. ‘Ben ik dat?’ Meteen heb je een mening over alles. De ene noot wat fout, de ander te hard, mijn timing is slecht, etcetera. Het is moeilijk om zonder vooroordelen te luisteren naar jezelf. Ook om niet teveel in te zoomen op alle details maar naar het grote geheel te luisteren is lastig.

Nog steeds zet het rode lampje mij op scherp, maar lang niet zo erg als vroeger. De negatieve spanning is vervangen door een gevoel van focus. Een soort mindfulness. Het gevoel dat er maar één ding belangrijk is, en dat is die partij. Het is gaaf om te merken hoeveel detail je voelt en hoort wanneer je zo gefocust bent. Timing, volume, timbre, alle details lijken een enorme invloed te hebben.

De reden dat ik me nu veel relaxter voel in een studio is omdat ik de afgelopen tijd mezelf heel vaak heb opgenomen. Wanneer ik studeer, een optreden heb, en demo opneem of een Bass Labb video maak neem ik mezelf op. Je eigen spel analyseren, luisteren naar wat er beter kan, opmerken wat er goed is, je afvragen waarom iets niet werkt of juist wel is dé manier om je meer om van opnemen een tweede natuur te maken. Dus koop een interface en ga jezelf opnemen. Het is confronterend, maar je leert er waanzinnig veel van.

Fit zijn

Omdat het nog niet bekend was wat mijn partijen zouden kon ik het niet noot voor noot voorbereiden. Dus moest ik zorgen dat ik voorbereid was op alles wat zou kunnen komen. Zorgen dat dat ik fit was. Wat ik veel gedaan heb zijn oefeningen die vooral ingingen op precisie. Werken aan mijn timing en vooral het kunnen spelen daarmee. Zorgen dat je geen fretnoise hoort. Nootlengte; iets waar niemand het over heeft maar het einde van een noot is bijna even belangrijk als het begin. En alles waar ik al goed in was, nog beter maken. En een beetje piano en gitaar kunnen spelen kan heel handig zijn. Zeker als je een idee wil voorspelen, een zanger wil begeleiden of MIDI-tracks wil inspelen.

Sta open

Ik denk dat het belangrijk is dat je de partijen niet helemaal kapot studeert. Dan kom je vast te zitten in de noten. In de studio moet je juist heel erg open staan voor nieuwe ideeën. Je bent aan het creëeren, niet aan het reproduceren. Zorg dat je flexibel bent, zowel technisch als mentaal. Wees niet koppig maar sta open voor alle ideeën. Ook al ben je het ergens niet mee eens, probeer het voor 100%. You never know.

In de volgende blogs zal ik wat ervaringen van in de studio met jullie delen. Mochten jullie zelf nog studiotips hebben deel ze dan in de comments hieronder! Als je benieuwd ben naar de muziek van Celine Cairo ga dan naar www.celinecairo.com. Tot de volgende!

Recent Posts
Contact

Laat een bericht achter!